Lunta tulee enemmän kun tarpeeksi, monin paikoin. Olemme sitä toivoneet, kun kerran talvi on. Ei ne liukkaat kelit ainakaan ole toivottavia, joita väistämättä tulee kun lämpötilat nousevat. Kävely on tuolloin kaatumisen pelossa hidasta ja töpöttävää, kaukana reippaasta kävelystä. Syytä on kuitenkin varoa kaatumista, murtumien takia. Oma piha kannattaa hiekoittaa kunnolla, saatavilla on harkkomurusta, jota kuka tahansa saa kauppareissullaan hankittua. Suosittelen, pussi on kevyt kantaa ja edullista.

Toivottavasti nyt ei kuitenkaan meidän selät taitu liiallisista lumitöistä,  eikä kaatumisista, vain talvenselkä ja sekin vähitellen, että ehdimme nauttia talven erilaisista liikuntamuodoista.

Pihalla oleminen on terveellistä, vaikka siellä ei mitään niin erityistä tekisikään. Postilaatikolle käveleminen ja ehkä muutaman kymmenen metriä sen ohi ja takaisin, on jo parempi kuin ei mitään. Raitis ilma tekee meille kaikille hyvää. Verenkierto elpyy, tarvittava happi leviää verenkierrossa ympäri kehoa ja mieli virkistyy.

Vähän on paljon

Aina ei ole mahdollista liikkua niin paljon, kuin olisi tarpeellista, mutta useimmiten on mahdollista vähentää liikkumattomuutta. Postilaatikolla käyminen ja sen yhteyteen lisätty hieman pidennetty lenkki auttaa jo elimistön hapensaannin paranemisessa.

Jumppaa voi tehdä kotonakin, jos liikkuminen ulkona jää vähäiseksi.

Tuolijumppaa voidaan jaksottaa muutaman minuutin kestäviksi ja uusia se hetken kuluttua, tai tehdä aamujumppa ja iltajumppa. Tuolijumpan voi tehdä siten, että istuu ryhdikkäästi ja nostaa polvia vuoronperään, nilkat ojennettuna, vain esimerkiksi kymmenen kertaa. Välillä käsin punttien nostelua ylös kymmenen kertaa ja taas jalat. Kylkien venytys välillä ja vielä kolmas kierros, jos jaksat.

Yksilöllinen liikunta/ yksilölliset tavoitteet

On tärkeää löytää liikuntamuoto, joka on mieluista. Sairaudet myös voivat olla rajoitteena, ja on tärkeää tehdä realistinen suunnitelma, mikä edistää terveyttä.

Hoitajana meidän on hyvä tunnistaa asiakkaan lähtökohdat.

Meidän tehtävämme  ei ole arvostella. Parhaiten päästään asiasta keskustelemaan, kun saamme asiakkaan itse pohtimaan, mikä olisi terveellistä, mitä hän liikunnasta, elintavoista ja eri liikuntamuodoista ajattelee. Hoitajana emme voi tuoda asiakkaalle valmista mallia.

Asiasta innostunut hoitaja saa parhaiten innostuksen tarttumaan.

Mukavia ja liikunnallisia kevätpäiviä kaikille!
Sairaanhoitaja/unihoitaja
Seija Ekola

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.