Jokainen meistä tietää millainen on päivä huonosti nukutun yön jälkeen. Kun taas olemme nukkuneet hyvän ja pitkäjaksoisen yön, niin elämä sujuu ja innostusta erilaisiin asioihin on päivän aikana riittämiin. Uskon myös, että olemme iloisempia ja myönteisempiä hyvin nukutun yön jälkeen.

Onneksi hyvien yöunien merkitys on nykyisin huomattu ja siitä myös tiedotetaan. Hyvästä unesta ja unenpuutteesta on jo tutkimuksia olemassa. Hyvin nukutun yön jälkeen on ihmisen tasapainoisuus ja työsuoritus parempi. Hän on myös turvallisempi liikenteessä.

Unettomuutta on monenlaista

Huonosti nukuttu yö; liian lyhyt tai katkonainen yöuni on jokaiselle tuttu. Jokaisella on joskus ollut huono yö takanaan, mutta jos se on jatkuva seuralainen, niin asialle kannattaisi yrittää tehdä jotain.

Jatkuva unettomuus, katkonainen yöuni tai liian lyhyet yöt ovat tutkimusten mukaan syypää jopa onnettomuuksiin liikenteessä tai töissä. Toisinaan uni voi tuntua pinnalliselta, kuin ”koiran unta”, jolloin tuntuu, että ei ole levännyt riittävästi.

Unettomuuden syitä ja seurauksia

Huonojen yöunien syitä on joskus vaikea löytää.

Liian lyhyeen yöuneen saadaan apu helpoiten, vain menemällä aiemmin nukkumaan, jos aamulla on aikainen herätys. Iltarutiineja kannattaa muuttaa, jos tuntuu, että päivisin on väsynyt.

Stressi tai surut voivat tilapäisesti aiheuttaa unettomuutta, joka korjaantuu yleensä jos stressiä saadaan vähennettyä.

Uniapneaa sairastaa monet tietämättään. Kuorsaus ja herääminen vähän väliä luetaan monesti tavalliseen ilmiöön, joka tulee iän myötä.

Uniapneaa voi olla nuorillakin ihmisillä. Ylipaino voi aiheuttaa kielen painumista kurkkuun, mikä vaikeuttaa hengitystä, ja siihen herää. Vaihdevuodet saattavat altistaa uniapnealle. Oireet saatetaan lukea monesti pelkästään vaihdevuosiin liittyviksi, kuten yöllinen hikoilu, tihentynyt virtsaamisen tarve, rytmihäiriöt tai päiväväsymys.

Uniapneaa sairastavilla tulee hengityskatkoksia monesti yön aikana, jonka yleensä puoliso huomaa. Toistuvat hengityskatkokset jotka kestävät yli 10 sekuntia, viittaa uniapneaan. Hengityskatkoksen jälkeen, tutkimusten mukaan, veren happipitoisuus laskee.

Muistihäiriöt, aloitekyvyttömyys ja väsymys ovat myös tyypillisiä uniapnean aiheuttamia oireita.

Uniapnealla on todettu olevan yhteyttä sydän- ja verisuonisairauksiin ja jopa diabeteksen puhkeamisessa. Monilla sydämen vajaatoimintaa sairastavilla on unen aikaisia hengityshäiriöitä.

Jos epäilee uniapneaa, niin kannattaa hakeutua lääkäriin saadakseen lähetteen unitutkimuksiin.

Jos uniapnea todetaan, niin siihen on olemassa ylipainehoito maskin ja laitteen avulla eli Cpap-hoito. Monet ovat saaneet avun uniapnean hoidosta ja ovat siihen tyytyväisiä.

Terveelliset elämäntavat

Terveelliset elämäntavat parantavat unen laatua.

Liikunta säännöllisenä harrastuksena on stressin purkamisessa hyväksi ja siten auttaa hyvään uneen.

Liikunta ja terveelliset elämäntavat pitävät painon kurissa pitkällä aikavälillä, mikä taas ehkäisee monien sairauksien puhkeamista.

Jos olet aina väsynyt, ”herää” tarkastelemaan unesi laatua, kestoa ja siihen liittyviä häiriötekijöitä.

Hyviä unia kaikille toivottaen!
Sairaanhoitaja/unihoitaja
Seija Ekola

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.