Uni on tarkoitettu ihmiselle levoksi. Aivot ja muu osa kehoa tarvitsee unta ja lepoa jaksaakseen suoriutua tehtävistään seuraavana päivänä. Nykyajan kiireisessä elämäntyylissä se on varmasti yhtä tärkeää kuin aina ennenkin, vaikka työ ei ehkä ole fyysisesti niin raskasta kuin ennen.

Jos pohditaan oikein vanhoja aikoja, jolloin sähkövalo ei ollut itsestäänselvyys, oli varmasti luonnollisempaa mennä hyvissä ajoin nukkumaan, varsinkin talvisaikaan kun oli pimeä. Ajasta, jolloin ei ollut televisiota viemässä kallisarvoista aikaa yöunelta, on kulunut jo vuosikymmeniä. Mutta toisaalta vasta vuosikymmeniä, mikä on vähän aikojen saatossa. Nopeasti on tullut tilanne, jolloin unen vähyyden haitat ovat alkaneet näkyä.

Unettomuutta on monenlaista ja siihen on monia syitä. Ollaan väsyneitä töissä ja koulussa, mikä tekee päivästä ikävän, ja on terveydelle haitallista. Univaje aiheuttaa stressiä, ja sitä kautta sairauksia, sekä myös onnettomuuksia.

Univajeen syitä

Monet vain yksinkertaisesti valvoo liian myöhään. Televisio-ohjelmat tulevat liian myöhään tai touhutaan kaikkea muuta jo nukkumaan menemisen aikaan. Nuoret pelaavat tietokonepeliä hyvinkin myöhään yöhön. On ihmisiä, jotka ovat täysin syrjäytyneet kaikesta pelien takia.

Joskus uni vain ei tule, vaikka sille on järjestänyt otollisen ympäristön. Nukkumatti ei vain tule, vaikka kuinka kutsuisi. Joitakin ihmisiä valvottaa kuu, jonka todellista vaikutusta on tutkittu, ja tietenkin sairaudet ja kivut häiritsevät unta.

Keinoja nukahtamiseen

Puhdas sänky ja kunnollinen patja ovat tärkeitä asioita nukkumisessa ja uneen pääsemisessä. Huoneen tuulettaminen ennen sänkyyn menemistä on tärkeää. Itsensä rauhoittaminen on myös tärkeää, vaikka lukemalla jotain mukavaa, ihan pätkä vain.

Liian kova liikunta liian myöhään ei ole hyväksi. Nälkäisenä ei kannata Nukkumattia kutsua, mutta liiallinen ruuan ahtaminen juuri ennen nukkumaan menemistä, ei ole hyväksi. Kahvin ja alkoholin käyttö estää nukahtamista ja aiheuttaa yöllisiä, ylimääräisiä wc käyntejä, mikä tekee unesta katkonaista. Helppoja konsteja kaikki, jotka eivät aina auta, vaikka miten yrittää.

Joskus joudutaan turvautumaan unilääkkeisiin, mikä tulisi olla hyvin lyhytaikaista käyttöä varten. Unilääkkeet eivät, tutkimusten mukaan auta kovin pitkään, vaan niiden teho perustuu uskomukseen. Täytyisi siis päästä niistä eroon mahdollisimman pian, kohti normaalia nukahtamista ja unen suomaa lepoa.

Hyviä unia kaikille ja mukavaa kevättä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.