Näin alkuvuodesta monet usein aloittavat erilaisia dieettejä ja kuntoremontteja. Elintapamuutosten tavoitteena on hoikistuminen tai vaikka terveyden parantaminen, mikä on ihan hyvä tavoite. Painonhallinta voi olla ratkaiseva tekijä diabeteksen ja sydän- ja verisuonisairauksien ennaltaehkäisemisessä, varsinkin iän lisääntyessä. Perinnöllemme ja iän lisääntymiselle emme voi mitään mutta elintavoillemme voimme.

Dieetit

Periaatteessa kaikkia voi syödä, kunhan syö kohtuudella. Tosin makeiset ja leivonnaiset ovat niitä turhia kaloreita, joissa ei ole ravintoaineita. Juhlissa voi leivonnaisista nauttia, mutta arkena niitä kannattaa välttää. Jouluna on suklaata kulunut, mutta nyt on aika muutokseen.

Monesti erikoisdieetit tulevat kalliiksi ja niiden huono puoli on myös se, että kun palaa tuon dieetin jälkeen normaaliin ruokavalioon, niin kilot tulevat hiljalleen takaisin.

Parempi hoikistua syömällä useita pieniä annoksia päivässä, normaalia kotiruokaa, kasvisten kera, vettä juomalla ja annoskokoja pienentämällä. Lautasmallia soveltaen pääsee jo pitkälle, puolet kasviksia, 1/4 osa lihaa/kalaa tai kanaa ja 1/4 perunaa, riisiä, pastaa tms. Tuolloin on jo syönyt kunnon aterian eikä liikakiloja synny. Kasvisten reilu lisääminen tuo terveyttä.  Vitamiinit, kivennäisaineet, ja kuitu, joita kasvikset sisältävät runsaasti, ja ovat mahantäytettä, vähin kalorein.

Yksi muutos

Painonhallintaan tarvitaan joskus vain yksi muutos. Elintapamuutos voisi olla monen kohdalla juuri se ruokamäärien kohtuullistaminen. Jos annoskoot pienenisivät, niin kalorimääräkin pienenee. Mahalaukku supistuu pikkuhiljaa ruokamäärien pienentyessä, eikä vaadikaan sitten niin paljon ruokaa kuin aiemmin.

Joillekin liikunnan lisääminen voisi olla helppo tapa edistää terveyttä. Jos taas on jokin este, painoa on kovin paljon tai on jokin perussairaus, voi liikkuminen olla vaikeaa. Tuolloin on tärkeää valita sopiva liikuntamuoto. Nivelrikkoiselle voi uimisesta löytyä sopiva liikuntalaji tai kuntopyörällä ajaminen, jolloin paino ei osu nivelille ja tee kipua. Ei myöskään kannata valita liikuntamuotoa josta ei pidä, koska tuolloin sitä ei tule tehtyä.

Monta hyötyä

Paino putoaa yhdellä muutoksella hiljalleen tai sitä ei ainakaan tule lisää, mikä on hyvä tavoite sekin. Kärsimättömyys voi vaivata yhden muutoksen taktiikalla, mutta pitää muistaa ottaa se elämäntavaksi. Hiljaa hyvä tulee.

Vähitellen huomaa kuinka vaatteet istuvat paremmin päälle.

Kolesterolit laskevat, jos kiinnittää huomiota eläinrasvapitoisten ruokien vähentämiseen ja  tuolloin verisuonet kalkkeutuvat vähemmän. Todennäköisesti tuolloin painokin putoaa.

Yksi elintapamuutos vaikuttaa moneen asiaan samalla kertaa.

Liikkuminen tuo iloa ja terveyttä

Valo lisääntyy ja liikkumismahdollisuudet lisääntyvät. Välillä on hyviä ulkoilukelejä, yritetään hyödyntää ne terveytemme hyväksi. Kauniit maisemat piristävät mieltä, happi virtaa keuhkoihin ja verenkierto elpyy.

Oikein mukavia tulevia kevättalven päiviä jokaiselle!

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.